Nieuwspagina

Wil je op de hoogte blijven van de actualiteiten rondom SLIMspitsen in Nijmegen? Dan zit je op deze pagina helemaal goed! Hier lees je het laatste nieuws en alle updates van de projecten van SLIMspitsen. Samen houden we Nijmegen bereikbaar!

De werkzaamheden rondom de Waalbrug gaan gewoon door!

De werkzaamheden rondom de Waalbrug gaan ook in deze tijd gewoon door, onder voorwaarde dat veiligheid en kwaliteit zijn geborgd. Dag en nacht zijn alle vakmensen hard aan het werk om de Waalbrug te renoveren. En stap voor stap komen we steeds een beetje verder, maar waar zijn ze nu mee bezig?

De ‘betonplaatpuzzel’ is klaar!

Het is niemand ontgaan, het nieuwe betondek van de Waalbrug was een hele klus. Dit jaar, maar ook vorig jaar, is hard gewerkt om deze klus te klaren. ‘Het betondek van voor de renovatie was echt aan het einde van zijn levensduur’, stelt Henry Hoegen, hoofduitvoerder Beton van Team Waalbrug. Het betondek vervangen gebeurt tijdens de renovatie van de Waalbrug met betonplaten die al eerder in een fabriek gemaakt zijn, de zogenaamde prefab betonplaten. Deze 360 prefab betonplaten zijn het afgelopen jaar als een puzzel in elkaar gelegd, met resultaat! Op 1 mei was het zo ver, de ‘betonplaatpuzzel’ is klaar!

Vingervoegen, wat zijn dat?

De komende maanden gaat Team Waalbrug nog allerlei werkzaamheden uitvoeren, zodat het verkeer in september weer binnen de bogen kan rijden. Zo zijn er recentelijk vingervoegen van 12,5 meter over de volle breedte van de brug geplaatst. Deze voegen worden vervolgens met beton vastgemaakt aan het wegdek. Maar wat zijn vingervoegen? Deze voegen zorgen ervoor dat de brug kan krimpen en uitzetten bij tempratuurverschillen. Een belangrijk onderdeel van de brug!
Het coronavirus heeft een enorme impact. Toch blijven alle vakmensen hun uiterste best doen om door te gaan met de werkzaamheden, op een veilige en een verantwoorde manier. En dit lukt! Stap voor stap wordt de historische brug van Nijmegen gerenoveerd.

Wil jij de werkzaamheden op de voet volgen? Dat kan! Klik hier voor de laatste nieuwtjes.

SLIMme groet,
Team SLIMspitsen

Minder verkeer; wat doet dat met de luchtkwaliteit?

Nu we allemaal zoveel mogelijk thuisblijven is er een verandering te zien in de hoeveelheid stikstof in de lucht. Het wegverkeer is aanzienlijk afgenomen en er zijn weinig files te bekennen. Wat betekent dit voor de luchtkwaliteit?


Bron: RTLnieuws, Sentinel-5P

Schonere lucht

Eerder zagen we in Italië en China dat de lucht schoner is sinds de maartregelen om het coronavirus terug te dringen. Ook in Nederland zien we dit gebeuren uit o.a. satellietbeelden van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA eind maart. De hoeveelheid stikstof in de lucht was 12% lager dan gemiddeld ten opzichte van voorgaande weken. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA meet met Satelliet Sentinel-5P vanuit de ruimte hoeveel luchtvervuiling er in de atmosfeer zit.

Lege wegen

Het wegverkeer is aanzienlijk afgenomen. In het begin, toen het virus naar Nederland kwam was de filedruk al 30% minder door het advies om in Noord-Brabant thuis te blijven. Al snel zakte dit percentage naar nul, vertelde Arnoud Broekhuis van ANWB Verkeersinformatie. Deze afname in het wegverkeer is één van de oorzaken dat de hoeveelheid stikstof in de lucht gedaald is. Maar ook de afname in industrie en minder vliegverkeer draagt hieraan bij.

Tip 3: Lunch

Tijd om te lunchen? Doe het staand!

Het virus heeft dus een enorme impact. Niet alleen op ons dagelijks leven, maar ook op de hoeveelheid stikstof die we met elkaar uitstoten.

SLIMme groet,
Team SLIMspitsen

Bronnen: RTLnieuws, Sentinel-5p, Goudappel Coffeng en ANWB.


Blog 4: Geen files en lege fietspaden…

Veel van jullie werken waarschijnlijk thuis maar ik ben nog steeds te vinden op het Radboud UMC waar ontzettend hard wordt gewerkt om het Coronavirus onder controle te houden.

Lege fietspaden

Ondanks de afname van de spits is het toch heerlijk om de auto te laten staan en met de balansrolstoel naar het werk te gaan! Daar waar de fietspaden flink gevuld waren de afgelopen winter, is het daar nu ook een stuk rustiger. Dat is ook wel eens relaxed!

Genieten van het mooie weer

De frisse ochtenden en het zonnetje in de middag zijn weer terug! In de winter ga je af en toe toch met meer tegenzin naar buiten als het regent, vies en koud is. Je ziet de natuur opbloeien en de dagen worden langer. Een heerlijke tijd van het jaar.

Houd vol!

Hopelijk is het Coronavirus snel onder controle en kunnen we met z’n allen het werk en natuurlijk SLIMspitsen weer oppakken. Op vele manieren zijn dit pittige tijden: men is volledig uit het dagelijks ritme gehaald, onzeker over besmetting, of je baan blijft bestaan, of de kinderen achter gaan lopen op school, eenzaamheid etc. Houd daarom nog even vol! Want er komen betere tijden aan. Aan iedereen die op zijn manier struggled: heel veel sterkte en houd vol!

SLIMme groet,
Femke

Blijf in beweging!

Nu een groot deel van ons thuis zit. Bewegen we minder. Daarmee voldoen we vaak niet meer aan de richtlijnen van 2,5 uur lichaamsbeweging per week. Voldoende beweging is van belang omdat het bijdraagt aan een gezonde levensstijl. Het verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten. Dus hup, met die beentjes van de bank!

Tip 1: Maak gebruik van je reistijd

Gebruik de tijd die je normaal nodig hebt om op je werk te komen voor een wandeling of een fietstocht. Nu je namelijk toch thuis moet werken en deze reistijd niet meer hebt kun je het maar beter nuttig gebruiken. Fiets iedere ochtend een blokje om of wandel door de buurt om uiteindelijk op je thuiswerkplek aan te komen. Aan het einde van de dag doe je weer een rondje. Op deze manier kun je lekker ‘afschakelen’ na je werkdag. Voor iedereen gelden natuurlijk wel de basisregels vanuit het RIVM, zoals vermijd drukte en houd 1,5 meter afstand.

Tip 2: Kom van die stoel af

We hebben het vaker gehoord, zitten is het nieuwe roken. Zeker nu we thuis moeten blijven is die verleiding extra groot. Sta daarom elk half uur even op en loop een rondje door het huis, hang de was op, laad de vaat uit of neem een keer extra de trap.

Tip 3: Lunch

Tijd om te lunchen? Doe het staand!

Namens het SLIMspitsen team wensen wij iedereen veel succes!
SLIMMe groet,
Team SLIMspitsen

Bron: De Volkskrant ‘’Zo blijf je fit tijdens de coronaquarantaine’’

SLIM thuis aan de slag

Thuiswerken is nog nooit zo relevant geweest! En goed en efficient thuis aan het werk gaan is niet voor iedereen makkelijk. Voor alle thuiswerkers hebben wij de belangrijkste tips om beter thuis te kunnen werken op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

Tip 1: Zorg voor een goede werkplek/werkruimte

De bank, je bed, lekker in de tuin of voor de tv. Allemaal plekken waar je gemakkelijk wordt afgeleid. Zorg daarom voor een goed ingerichte werkplek. Dit geeft je niet alleen comfort, maar zorgt ook voor rust. Iets dat van groot belang is als je geconcentreerd moet werken. Een goede koptelefoon en/of bureaustoel kunnen je hierbij enorm helpen. Want een goed begin, is het halve werk!

Tip 2: Zorg voor routine

Deze tip zal je vast en zeker overal terugzien. Routine is namelijk ontzettend belangrijk als je thuis werkt! Al snel zit je in je pyjama op de bank te werken en om 13:00 uur zit je nog in exact dezelfde houding. Hierdoor heb je kans dat je in een soort sleur terecht komt. NIET SLIM DUS! Zet je wekker daarom op hetzelfde tijdstip als op een normale werkdag. Houd hetzelfde lunchritme aan en neem af en toe een pauze, dan transformeer jij in no-time in een échte thuiswerker!

Tip 3: Laat je niet afleiden

Thuis word je al snel afgeleid. De wasmachine die klaar is, social media berichten die binnenkomen… Allemaal dingen die jou kunnen storen tijdens het thuiswerken. Als je continu jouw social media feed checkt, word je voortdurend onderbroken in je concentratie. Leg daarom je telefoon weg als dit mogelijk is en/of log uit op Facebook en Instagram en laat de televisie uit. Zo kun je ongestoord werken! Namens het SLIMspitsen team wensen wij iedereen veel succes!

Namens het SLIMspitsen team wensen wij iedereen veel succes!
SLIMMe groet,
Team SLIMspitsen


Blog 3: Ook Femke deelt haar SLIMspits-moment!

Wat is mijn SLIMspits-moment?! Ik heb er talloze en het is lastig om te kiezen. Zo ga ik de ene dag met mijn balansrolstoel en de andere dag met de handbike naar mijn werk. Toch was vandaag mijn ultieme SLIMspits-moment daar; op de terugweg van mijn werk naar huis was, op de Waalbrug, een prachtige regenboog te zien! Natuurlijk moest ik dit vastleggen en snel inzenden als mijn SLIMspits-moment. Want hoe leuk is het om zowel de file te vermijden als een prachtig uitzicht te hebben en te genieten van de natuur als je naar huis gaat vanuit je werk?

Hoe SLIM spits ik vandaag?

Ik spits vandaag SLIM met de balansrolstoel! Dit is voor mij de snelste, gemakkelijkste en meest relaxte manier om op mijn werk te komen. Heerlijk relaxed in de open lucht via de snelbinder (fietsbrug/voetgangersbrug Nijmegen) naar mijn werk. Geen last van files of onverwachte acties van medeweggebruikers. Zeker in deze natte tijden kunnen de filetijden nogal wat oplopen en is het inschatten van je reistijd lastig. Vandaag ben ik op de terugweg aangesproken door een fietsster die haar verbazing en enthousiasme uitte over mijn balansrolstoel. Dat had ze nog nooit gezien en ze wist niet dat het een moderne uitvoering van een elektrische rolstoel was. Het is ontzettend leuk om op deze manier in gesprek te komen met andere SLIMme spitsers. Op de terugweg was op de Waalbrug een prachtige regenboog te zien. Daar moest ik samen mee op de foto voor mijn SLIMspits-moment! Want wie wil er nou niet zo’n mooie prijs winnen? Met dank aan de passerende wandelaar.

Vrije tijd is pas SLIM

Ook spits ik vaak SLIM met de handbike. Zo ging ik nog even mijn dochter ophalen van school en samen de stad in. Heerlijk om niet in de file te hoeven staan, geen parkeerplaats hoef te zoeken en verder geen stress te hebben of ik op tijd aankom. Met de handbike kan ik tot op de plek van bestemming komen, de fiets afkoppelen en shoppen maar! Op de terugweg is het altijd leuk om te zien dat het onderhoud van de Waalbrug alweer een heel eind opgeschoten is.

Winactie #slimspitsen

Zoals ik al eerder zei, heb ik talloze SLIMspits-momenten. Toch heb ik de mooiste, met de regenboog, uitgekozen om te delen met jullie. Want zodra je antwoord geeft op de vraag: Hoe SLIM spits jij vandaag? Een foto maakt en deze (openbaar) deelt op je sociale media met #slimspitsen maak je kans op ontzettend mooie prijzen! Zo geeft SLIMspitsen bijvoorbeeld een luchtballonvaart voor 2 personen weg, 10 x 2 tickets voor het Nationaal Fietsmuseum in Nijmegen, 4x een cadeaubon t.w.v. €100,- voor een fietsreparatie te besteden bij Stipbike én nog veel meer!

Wil jij ook kans maken op een fantastische luchtballonvaart of één van de andere mooie prijzen? Dat kan! Deel jouw SLIMspits-moment en wie weet ben jij één van de gelukkige winnaars! Meer info? Ga naar nijmegen.slimspitsen.nl/winactie

Veel succes de komende tijd en ik zie graag jullie SLIMspits-moment voorbijkomen!

SLIMme groet,
Femke


Blog 2: 3 redenen waarom je juist wél tijdens de winter op je fiets naar het werk moet gaan.

Het liefst zoek je na een lange werkdag snel de warmte op, maar eigenlijk zou je de kou moeten trotseren. Ga bijvoorbeeld met je fiets naar het werk! Heb je er wel eens over nagedacht wat het je oplevert als je wél naar buiten gaat? Alvast een tipje van de sluier: door in de kou naar buiten te gaan verklein je de kans op verkoudheid of griep met 20 tot 30%!
Dus hup, muts op en gaan!

Je lichaam verbrandt meer calorieën.

Wanneer je in de winter buiten loopt of fietst, verbrandt je lichaam meer calorieën. Dit komt doordat je lichaam harder moet werken om warm te blijven.
Dit is gebleken uit een studie gepubliceerd in de Journal of Clinical Investigation*. Binnen dit onderzoek werden mensen, zes achtereenvolgende weken, blootgesteld aan temperaturen van 17 graden gedurende twee uur per dag. Er heeft een enorme toename van het verbranden van calorieën plaatsgevonden, is gebleken uit de resultaten. Dus, pak die fiets naar je werk en je hebt je dagelijkse calorieën in no-time verbrand.

Je hebt meer energie.

De zon schijnt minder en dit merk je. Tijdens de winter is de kans groter dat je je depressief of fitloos voelt ten opzichte van de zomer. Des te belangrijker is het om je dagelijkse portie vitamine D binnen te krijgen. Om te zorgen dat je genoeg energie hebt om de winter door te komen, kun je het best een half uur per dag gaan fietsen. Je gaat lekkerder in je vel zitten en het bezorgt je een enorme energieboost. Door buiten tijd door te brengen, wordt er namelijk een seintje naar je hersenen gestuurd dat ervoor zorgt dat jij je blijer en gelukkiger voelt. Dus, waar wacht je nog op? Ga lekker naar buiten!

Je slaapt beter.

Van beweging word je moe, dat is simpel. Maar dat is niet de enige reden waarom je een stuk beter zal slapen na een wandeling of fietstocht. Je spijsvertering werkt namelijk ook een stuk beter na wat beweging. Hierdoor eisen je darmen in de nacht minder energie op. Bovendien is een wandeling of fietstocht ook een fijne manier om even je hoofd leeg te maken. Zo pieker je in de avond een stuk minder. Wie wil dat nou niet?

Ook Femke ervaart veel voordelen wanneer ze met haar segway naar haar werk gaat.

‘’Net als een ieder ander moet ik ook over een drempel heen om ’s ochtends, terwijl het nog donker is, onder de warme deken uit te stappen. Maar eenmaal opgestaan en de voordeur uit, op weg naar het werk, vind ik het heerlijk even een half uur buiten te zijn. Bij voorkeur in de droge winterkou, zodat ik lekker de handbike kan pakken en zo aan mijn broodnodige beweging kom. Even je hoofd fris en vrij maken om zo volledig gereset aan de werkdag te beginnen. En na een werkdag heerlijk te ontladen op weg naar huis.
In de winter is het grootste voordeel van de balansrolstoel dat ik me ook goed kan redden wanneer het plots gaat sneeuwen of glad is. De segway die eronder zit, houdt het geheel in balans waardoor ik niet omval, slip of uitglijd. Vorig jaar hadden we in december al sneeuw en kon ik dit voor het eerst uitproberen: best spannend!
Dit is vrijheid! Ondanks je beperkingen, met behulp van hulpmiddelen, gewoon op mijn eigen manier de spits in! Zou ik dit met de auto moeten doen, dan zou dat voor mij een enorm energielek zijn door de onvoorspelbare reistijd, filerijden, stress door de drukte, parkeerstress etc. Nu kan ik ontspannen ‘SLIMspitsen’, krijg wat lichaamsbeweging en voel ik me aan het eind van de dag voldaan. Daar plukt mijn gezin, werk en omgeving weer de vruchten van.’’

Dus meld je aan voor SLIMspitsen, pak de fiets of e-bike en ervaar de voordelen van in de winter op je fiets naar het werk gaan!

*Bron: man-man.nl en margriet.nl

Blog 1: Word een echte herfst ”survivor” met SLIMspitsen!

Wat gaat het weer doen, wat moet ik aan?! Deze gedachten zullen de meeste ‘slimme spitsers’ wel herkennen. In de ochtend van huis met handschoenen aan, een dikke jas en een muts op. Maar dan, in de middag, smelt je van je fiets af omdat de zon doorbreekt en het opeens toch nog 20 graden is! Óf zonder regenpak vertrekken omdat de voorspelling droog is, en in de middag doorweekt thuiskomen van die ene stortbui. Maar, dat is gelukkig snel opgelost met een warme douche en droge kleren.

Extra dilemma

Voor mij komt er een extra dilemma bij: ga ik met de balansrolstoel of met de handbike? In de regen heb ik met de handbike geen grip waardoor ik slecht kan sturen en remmen. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk op de drukke wegen van nu! Gelukkig is de balansrolstoel een goede oplossing. Maar, hoe kom ik dan aan mijn dagelijkse inspanning? De balansrolstoel is namelijk vrij passief. Daarom moet ik, voor de balansrolstoel-dagen, een andere oplossing zoeken.

Van plek naar plek

Ik heb de afgelopen tijd weer veel leuke reacties gehad op de balansrolstoel! Het is niet een alledaags voertuig op de fietspaden, daarbij legt men niet gelijk de link met een hulpmiddel. Wanneer ik vertel dat ik vanuit een loop- en fietsbeperking gebruik maak van de balansrolstoel, zijn de meesten verrast en positief: ‘’Hoe mooi dat je met de nieuwste technologie toch weer kunt participeren met werken!’’. Naast dat ik mijn auto kan laten staan en relaxed naar mijn werk kan gaan, maakt deze machine het óók mogelijk om, op mijn werk, makkelijk van plek naar plek te komen. Het is eenvoudig om deuren te openen en in/uit de liften te komen.
Probeer het zelf eens!
Laat je dus niet beïnvloeden door de tegenslagen van de herfst, maar bekijk het juist positief! Laat je, ondanks een drupje regen, dus niet verleiden om de auto te pakken. Pak de fiets, doe een extra jas aan, en je komt veel relaxter aan op je werk. Probeer het eens!

Ga je liever niet met de fiets? Er zijn nog veel meer oplossingen om de herfst door te komen, bijvoorbeeld thuiswerken! Wordt een echte herfst ‘’survivor’’, Spits SLIM en verdien tot €270 aan cadeaus! Meer info? Ga naar nijmegen.slimspitsen.nl

Veel succes de komende tijd en laat je met regen niet verleiden de auto te pakken!

ring-ring-inschrijven

Hieronder lees je ervaringen van enthousiaste SLIMme spitsers. Laat je inspireren en doe ook mee!


Persbericht – Ruim 23.000 auto’s uit de spits Waalbrug Nijmegen

De campagne SLIMspitsen die ervoor moet zorgen dat automobilisten in de spits de Waalbrug in Nijmegen mijden, is een succes. In de eerste twee maanden van de campagne meden meer dan 23.200 auto’s de avondspits. De gemeente Nijmegen probeert het aantal auto’s op de drukste tijden te verminderen omdat de Waalbrug maar beperkt beschikbaar is vanwege een grote renovatie van de historische brug door Rijkswaterstaat.

In het project kunnen deelnemers op verschillende manieren de spits mijden. In april en mei werd de spits in 20% van de gevallen gemeden met de fiets, 4% met het openbaar vervoer, 58% door een andere route of thuiswerken, 18% van de spitsmijdingen kwam tot stand door buiten de avondspits te rijden. De doelstelling om dagelijks tussen de 500 en 600 auto’s uit de spits te krijgen, is sneller dan verwacht gehaald. In totaal doen nu al bijna 4000 mensen mee die één of meer dagen spits mijden. De metingen naar verkeersdrukte en spitsmijdingen zijn verricht tijdens de avondspits omdat die het meest maatgevend is voor de drukte.

Wethouder Harriët Tiemens is erg tevreden over dit resultaat: “Met bijna 4000 deelnemers kunnen we echt het verschil maken. Dat is ook merkbaar op straat. Natuurlijk blijft er hinder door zo’n ingrijpende renovatie van een van de drukste verkeersaders in de stad, maar dit is een heel belangrijk onderdeel in onze totale pakket aan maatregelen om de overlast zo veel mogelijk te beperken.”

SLIMspitsen
Vanwege de werkzaamheden aan de Waalbrug daagt de gemeente haar inwoners uit om slim te reizen tijdens de spits. SLIMspitsen ging op 4 april van start. Doelgroep waren automobilisten die regelmatig in de spits over de Waalbrug of De Oversteek reden. In het project kunnen mensen de spits te mijden door buiten de spits te rijden, te fietsen, de e-bike te pakken of door thuis te werken. Deelnemers dragen zo niet alleen bij aan de bereikbaarheid van Nijmegen, ze kunnen met hun deelname ook sparen voor mooie cadeaus of samen met hun wijk voor een initiatief in de wijk. Er zijn ook 3 projecten voor inwoners die in wijken wonen waar mogelijk extra verkeersdrukte te verwachten is. In onder meer Nijmegen West en Nijmegen Noord kunnen mensen meedoen met de eigen fiets (Ring-Ring), een e-bike van Urbee of thuiswerken (TimesUpp). Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland.